Biogram
Marek Bebak jest absolwentem studiów muzykologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz dwuletnich Podyplomowych Studiów z Archiwistyki i Bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. W 2018 roku na Wydziale Historycznym UJ uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce na podstawie dysertacji Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki, przygotowanej pod kierunkiem prof. dr hab. Zofii Fabiańskiej. Za tę pracę otrzymał w 2019 roku nagrodę im. Ks. prof. Hieronima Feichta, przyznawaną przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich (ZKP), a w 2021 roku I nagrodę (ex aequo) w Konkursie prac doktorskich dotyczących muzyki polskiej, organizowanym przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
W latach 2018–2020 był pracownikiem badawczo-dydaktycznym Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (obecnie Instytut Nauk o Sztuce KUL). Od października 2020 r. pracuje w Instytucie Muzykologii UJ na stanowisku adiunkta.
Był stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Fundacji Lanckorońskich oraz Archiwum Generalnego Karmelitów w Rzymie (Stypendium naukowe im. E. Boagi, VII edycja). W 2023 roku został nagrodzony stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców. Od 2023 roku jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich.
Zainteresowania naukowe koncentruje głównie wokół zagadnień związanych z muzyką religijną XVII i XVIII wieku, kulturą muzyczną dawnego Krakowa oraz kulturą muzyczną karmelitów w Rzeczpospolitej w XVII–XVIII wieku. Ponadto interesuje się źródłoznawstwem i edytorstwem muzycznym.
W ramach badań prowadził kwerendy w bibliotekach i archiwach w Polsce oraz w Austrii, Czechach, Litwie, Niemczech, Słowacji i we Włoszech. Jako kierownik i wykonawca uczestniczy w projektach badawczych finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Współpracuje także z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Obecnie bierze udział w ogólnopolskim projekcie „Słownik muzyków Rzeczpospolitej XVIII wieku” (kierownik: dr hab. Irena Bieńkowska, prof. UW), a także jest członkiem Management Committee oraz grupy roboczej „Źródła” w międzynarodowym projekcie „A new ecosystem of early music studies” (COST Action CA21161).
http://jagiellonian.academia.edu/MarekBebak
Wykaz publikacji
Książki
- (wspólnie z Alicją Bielak), Słowo, obraz i dźwięk w Graduale de sanctis ze zbiorów krakowskich karmelitów, Kraków: Universitas 2022, ss. 140+26 il. ISBN: 978-83-242-3857-6. ISBN e-book: 978-83-242-6675-3.
- Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki, Musica Iagellonica, Kraków 2018, ss. 460. ISBN: 978-83-7099-230-9.
Edycje źródłowo-krytyczne
- Operae Carmelitanae 1: Telesphorus Wikliński, Andreas Wołoszko, wyd. Marek Bebak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2022 «Fontes Musicae in Polonia» C/XXXII, red. Tomasz Jeż, Maciej Jochymczyk, ss. 80. ISBN: 9788366546745. ISMN: 9790801569356.
- Franciszek Lilius, Opera omnia I: Missae, wyd. Marek Bebak, Musica Iagellonica, Kraków 2016 «Sub Sole Sarmatiae» 27, red. Zygmunt M. Szweykowski, Aleksandra Patalas, ss. 259. ISMN: 9790801532244.
- Franciszek Lilius, Opera omnia II: Motetti, Concerti, Aria e Toccata, wyd. Marek Bebak, Musica Iagellonica, Kraków 2016 «Sub Sole Sarmatiae» 28, red. Zygmunt M. Szweykowski, Aleksandra Patalas, ss. 229. ISMN: 9790801532251.
Artykuły w czasopismach i rozdziały w pracach zbiorowych
- Carmelite Music Ensembles in the Greater Poland Province in the Eighteenth Century. Musicians and Their Repertoire, „Muzyka” 2023, nr 4, s. 20–37. DOI: 10.36744/m.2442
- Informacje o instrumentach, muzykaliach i muzykach w klasztorze karmelitów w Trembowli w XVIII wieku w zachowanej dokumentacji archiwalnej, w: Musica Galiciana. Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich, t. 18, Muzyczne tradycje Galicji – dziedzictwo, inspiracje, konteksty, red. Kinga Fink, Teresa Mazepa, Grzegorz Oliwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2023, s. 223–237.
- Kultura muzyczna trynitarzy w podkrakowskim Kazimierzu w XVIII wieku, „Roczniki Humanistyczne” 2023, t. 71, nr 12, Muzykologia, s. 201–212. DOI: 10.18290/rh237012.13
- The Musical Culture of Carmelites in the Former Polish-Lithuanian Commonwealth during the Seventeenth- and Eighteenth-Century. Music Sources and Other Documentation, „Fontes Artis Musicae” 2022, vol. 69, no. 4, s. 313–326. ISSN: 0015-6191, DOI: 10.1353/fam.2022.0024.
- Karmelitańskie kapele w Rozdole i Horodyszczu w XVIII wieku, „Muzyka” 2022, nr 3, s. 137–149.
- Karmelitański inwentarz muzyczny z 1739 roku, „Muzyka” 2021, nr 1, s. 151–168.
- Potrydenckie wielogłosowe laudy włoskie i nieznany druk z krakowskiego klasztoru trynitarzy, w: Muzykolog – humanista wobec doświadczenia muzyki w kulturze. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Małgorzacie Woźnej-Stankiewicz, red. Magdalena Dziadek, Zofia Dobrzańska-Fabiańska, Kraków 2021, s. 211–227.
- Kultura muzyczna w klasztorze bonifratrów w Krakowie w XVII I XVIII wieku w świetle źródeł archiwalnych, „Roczniki Humanistyczne” 2020, t. LXVIII, z. 12, Muzykologia, s. 59–72.
- Franciszek Lilius’ musical output and its dissemination during the seventeenth and eighteenth century, „Musica Iagellonica” 2019, vol. 10, s. 5–28.
- Homo religiosus. Twórczość religijna Stanisława Moniuszki w kontekście jego postawy życiowej i wobec dziewiętnastowiecznego kryzysu muzyki kościelnej, w: Życie – Twórczość – Konteksty. Eseje o Stanisławie Moniuszce, red. Magdalena Dziadek, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2019, s. 143–169. (ISBN: 978-83-7982-377-2)
- Nieznany przekaz Missa in defectu unius contraaltus Bartłomieja Pękiela ze zbiorów Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej, „Muzyka” 2018, nr 3, s. 111–116.
- Próba rekonstrukcji pierwotnego tekstu słownego w koncercie Mutetta super Nicolai Solemnia Franciszka Liliusa, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 33 (2/2017), s. 5–23, dostęp online: http://www.ejournals.eu/kmmuj/2017/Numer-33/art/10553/; opublikowano także w angielskiej wersji językowej pt. An Attempt to Reconstruct the Original Lyrics of the Concerto Mutetta super Nicolai Solemnia by Franciszek Lilius, dostęp online: http://www.ejournals.eu/kmmuj/English-Issues/Issue-33/art/10548/
- Przekazy dzieł Franciszka Liliusa odnalezione w zbiorach polskich i obcych, „Muzyka” 2017, nr 2, s. 21–34.
- Struktura proweniencyjna historycznego księgozbioru krakowskich bonifratrów – zarys problematyki, w: Książka dawna i jej właściciele, red. Dorota Sidorowicz-Mulak, Agnieszka Franczyk-Cegła, t. 2, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 2017, s. 151–161.
- Historyczne księgozbiory bonifratrów i trynitarzy krakowskich. Analiza znaków własnościowych, w: Exemplis discimus – księga jubileuszowa osiemdziesięciolecia Profesora Edwarda Potkowskiego, red. Piotr Tafiłowski, Lublin 2015, s. 41–50.
- Muzycy w księdze wpisów do Bractwa Szkaplerza Świętego z Archiwum OO. Karmelitów na Piasku w Krakowie, „Muzyka” 2014, nr 4, s. 117–124.
- Nieznane informacje o muzykach w dawnej Rzeczpospolitej zawarte w księgach chorych Szpitala Bonifratrów pod wezwaniem św. Urszuli w Krakowie, „Muzyka” 2014, nr 2, s. 23–36.
- Życie i działalność skryptorska Macieja A. Miskiewicza. Repertuar kolegium rorantystów wawelskich w latach 1660–1682, „Muzyka” 2013, nr 2, s. 19–40.
- Zastosowanie metody graficzno-porównawczej w badaniach muzykologicznych na przykładzie warsztatu skryptorskiego Macieja Arnulfa Miskiewicza, „Młoda Muzykologia” 3 (2013), s. 7–28.
- Muzykolog w archiwum, czyli o tym, co archiwista powinien wiedzieć o muzykaliach, w: Pamiętnik XIII Ogólnopolskiego Zjazdu Studentów Archiwistyki. Lublin-Zamość, 27–29 kwietnia 2011 roku. Kancelarie oraz archiwa wczoraj i dziś, red. Janusz Łosowski, Elżbieta Markowska, Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych, Warszawa 2012, s. 262–268.
Artykuły recenzyjne
- [Rec.] Andrea Mariani, Inventoria rerum musicalium domum Societatis Iesu in Polonia et Lituania tempore suppressionis, Warszawa, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2020 (= Fontes Musicae in Polonia, A/IV), ss. 181. ISBN 978-83-66546-16-5, „Muzyka” 2021, nr 3, s. 205–209.
- [Rec.] Antonio Chemotti, Polyphonic Music pro mortuis in Italy (1550-1650). An Introduction, Lucca, Libreria Musicale Italiana, Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 2020 (= Studi e Saggi 32), ss. 278. ISBN 978-83-66519-06-0; 978-88-5543034-0, „Muzyka” 2021, nr 1, s. 195–202.
- [Rec.] Marcin Mielczewski, Koncerty wokalno-instrumentalne / Vocal-instrumental Concertos, wyd. / ed. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, t. II/1: Warszawa 2018 (=Monumenta Musicae in Polonia, seria / series A: Opera omnia), Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ss. 420. ISBN 978-83-65630-49-0. T. II/2: Warszawa 2019 (= Monumenta Musicae in Polonia, seria / series A: Opera omnia), Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ss. 425. ISBN 978-83-65630-72-8, „Muzyka” 2020, nr 1, s. 117–121.
- [Rec.] Sebastian Fabian Klonowic: Hebdomas to iest siedm tegodniowych piosnek. Wyd. i opr. Mieczysław Mejor i Elżbieta Wojnowska, red. naukowa tomu Roman Mazurkiewicz, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Warszawa 2010, „Muzyka” 2012, nr 1, s. 105–108.