Marek Bebak jest absolwentem studiów muzykologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz dwuletnich Podyplomowych Studiów z Archiwistyki i Bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. W 2018 roku na Wydziale Historycznym UJ uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce na podstawie dysertacji Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki, przygotowanej pod kierunkiem prof. dr hab. Zofii Fabiańskiej. Za tę pracę otrzymał w 2019 roku nagrodę im. Ks. prof. Hieronima Feichta, przyznawaną przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich (ZKP).
W latach 2018–2020 był pracownikiem badawczo-dydaktycznym Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (obecnie Instytut Nauk o Sztuce KUL). Od października 2020 r. pracuje w Instytucie Muzykologii UJ.
Zainteresowania naukowe koncentruje głównie wokół zagadnień związanych z muzyką religijną XVII i XVIII wieku, zwłaszcza kulturą muzyczną kolegium rorantystów wawelskich, historią i repertuarem kapeli wokalno-instrumentalnej krakowskiej katedry, a także życiem muzycznym klasztorów funkcjonujących w dawnym Krakowie. Ponadto interesuje się źródłoznawstwem i edytorstwem muzycznym.
W ramach badań prowadził kwerendy w bibliotekach i archiwach w Polsce oraz w Austrii, Czechach, Niemczech, Słowacji i we Włoszech. Jako kierownik i wykonawca uczestniczy w projektach badawczych finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki oraz Instytut Muzyki i Tańca. Współpracuje także z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
For information in English see: http://jagiellonian.academia.edu/MarekBebak
Wybrane publikacje
Książka
- Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki, Musica Iagellonica, Kraków 2018, ss. 460. ISBN: 978-83-7099-230-9.
Edycje źródłowo-krytyczne
- Franciszek Lilius, Opera omnia I: Missae, wyd. Marek Bebak, Musica Iagellonica, Kraków 2016 «Sub Sole Sarmatiae» 27, red. Zygmunt M. Szweykowski, Aleksandra Patalas, ss. 259.
- Franciszek Lilius, Opera omnia II: Motetti, Concerti, Aria e Toccata, wyd. Marek Bebak, Musica Iagellonica, Kraków 2016 «Sub Sole Sarmatiae» 28, red. Zygmunt M. Szweykowski, Aleksandra Patalas, ss. 229.
Artykuły w czasopismach i rozdziały w pracach zbiorowych
- Franciszek Lilius’ musical output and its dissemination during the seventeenth and eighteenth century, „Musica Iagellonica” 2019, vol. 10, s. 5–28.
- Homo religiosus. Twórczość religijna Stanisława Moniuszki w kontekście jego postawy życiowej i wobec dziewiętnastowiecznego kryzysu muzyki kościelnej, w: Życie – Twórczość – Konteksty. Eseje o Stanisławie Moniuszce, red. Magdalena Dziadek, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2019, s. 143–169. (ISBN: 978-83-7982-377-2)
- Nieznany przekaz Missa in defectu unius contraaltus Bartłomieja Pękiela ze zbiorów Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej, „Muzyka” 2018, nr 3, s. 111–116.
- Próba rekonstrukcji pierwotnego tekstu słownego w koncercie Mutetta super Nicolai Solemnia Franciszka Liliusa, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 33 (2/2017), s. 5–23, dostęp online: http://www.ejournals.eu/kmmuj/2017/Numer-33/art/10553/; opublikowano także w angielskiej wersji językowej pt. An Attempt to Reconstruct the Original Lyrics of the Concerto Mutetta super Nicolai Solemnia by Franciszek Lilius, dostęp online: http://www.ejournals.eu/kmmuj/English-Issues/Issue-33/art/10548/
- Przekazy dzieł Franciszka Liliusa odnalezione w zbiorach polskich i obcych, „Muzyka” 2017, nr 2, s. 21–34.
- Struktura proweniencyjna historycznego księgozbioru krakowskich bonifratrów – zarys problematyki, w: Książka dawna i jej właściciele, red. Dorota Sidorowicz-Mulak, Agnieszka Franczyk-Cegła, t. 2, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 2017, s. 151–161.
- Historyczne księgozbiory bonifratrów i trynitarzy krakowskich. Analiza znaków własnościowych, w: Exemplis discimus – księga jubileuszowa osiemdziesięciolecia Profesora Edwarda Potkowskiego, red. Piotr Tafiłowski, Lublin 2015, s. 41–50.
- Muzycy w księdze wpisów do Bractwa Szkaplerza Świętego z Archiwum OO. Karmelitów na Piasku w Krakowie, „Muzyka” 2014, nr 4, s. 117–124.
- Nieznane informacje o muzykach w dawnej Rzeczpospolitej zawarte w księgach chorych Szpitala Bonifratrów pod wezwaniem św. Urszuli w Krakowie, „Muzyka” 2014, nr 2, s. 23–36.
- Życie i działalność skryptorska Macieja A. Miskiewicza. Repertuar kolegium rorantystów wawelskich w latach 1660–1682, „Muzyka” 2013, nr 2, s. 19–40.
- Zastosowanie metody graficzno-porównawczej w badaniach muzykologicznych na przykładzie warsztatu skryptorskiego Macieja Arnulfa Miskiewicza, „Młoda Muzykologia” 3 (2013), s. 7–28.
- Muzykolog w archiwum, czyli o tym, co archiwista powinien wiedzieć o muzykaliach, w: Pamiętnik XIII Ogólnopolskiego Zjazdu Studentów Archiwistyki. Lublin-Zamość, 27–29 kwietnia 2011 roku. Kancelarie oraz archiwa wczoraj i dziś, red. Janusz Łosowski, Elżbieta Markowska, Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych, Warszawa 2012, s. 262–268.
Artykuły recenzyjne
- [Rec.] Marcin Mielczewski, Koncerty wokalno-instrumentalne / Vocal-instrumental Concertos, wyd. / ed. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, t. II/1: Warszawa 2018 (=Monumenta Musicae in Polonia, seria / series A: Opera omnia), Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ss. 420. ISBN 978-83-65630-49-0. T. II/2: Warszawa 2019 (= Monumenta Musicae in Polonia, seria / series A: Opera omnia), Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ss. 425. ISBN 978-83-65630-72-8, „Muzyka” 2020, nr 1, s. 117–121.
- [Rec.] Sebastian Fabian Klonowic: Hebdomas to iest siedm tegodniowych piosnek. Wyd. i opr. Mieczysław Mejor i Elżbieta Wojnowska, red. naukowa tomu Roman Mazurkiewicz, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Warszawa 2010, „Muzyka” 2012, nr 1, s. 105–108.