Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

prof. dr hab. Zygmunt Marian Szweykowski (1929-2023), emerytowany profesor zwyczajny

prof. dr hab. Zygmunt Marian Szweykowski (1929-2023), emerytowany profesor zwyczajny

Biogram

(ur. 12 maja 1929 w Krakowie; zm. 3 sierpnia 2023 w Krakowie)

Studia muzykologiczne odbył na Uniwersytecie Poznańskim pod kierunkiem profesora Adolfa Chybińskiego, magisterium otrzymał w roku 1951. Stopień doktora nauk humanistycznych (praca pisana pod kierunkiem profesora Józefa Chomińskiego) otrzymał na na Uniwersytecie Jagiellońskim w roku 1964. Stopień doktora habilitowanego na Uniwersytecie Jagiellońskim w roku 1987, tytuł profesora w tytularnego w 1990.

Prowadził cykle lub pojedyncze wykłady w kraju: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Warszawski, Instytut Sztuki PAN; za granicą w: Alliance College (Allice Spring, USA), Bazylei, Bohum, Ljubljanie, Padwie, Rzymie, University of Illinois, Uppsali, Salzburgu.

Specjalizacja naukowa:

  1. Obecnie prowadzi szerokie badania nad muzyką włoską XVII wieku - jej specyfiką i przemianami, ze szczególnym uwzględnieniem historii dramma per musica; (w przygotowaniu - monografia poświęcona rzymskiemu dramma per musica w XVII wieku).
  2. Teoria muzyki XVII wieku i włoska praktyka wykonawcza tego okresu.
  3. Muzyka polskiego renesansu i baroku. Na podstawie badań źródłowych powstały prace syntetyczne mające za przedmiot:
  • Określenie specyfiki przemian stylistycznych w baroku na terenie Polski,
  • Ukazanie znaczenia okresu saskiego,
  • Interpretację zasad i roli estetycznej techniki koncertującej,
  • Koncepcję manieryzmu jako stylu muzycznego na przełomie XVI i XVII wieku.

Spis publikacji

Książki

  • Kultura wokalna XVI-wiecznej Polski Kraków 1957 s. 126
  • Musica Moderna w ujęciu Marka Scacchiego Kraków 1977 s. 306
  • Między kunsztem a ekspresją. 1 Florencja (współautor: Anna Szweykowska) Kraków 1992 s. 312
  • Między kunsztem a ekspresją. 2 Rzym (współautor: Anna Szweykowska) Kraków 1994 s. 378
  • Włosi w kapeli królewskiej polskich Wazów (współautor: Anna Szweykowska) Kraków 1997 s. 406
  • Historia muzyki w XVII wieku. Muzyka we Włoszech. I Pierwsze zmiany (współautorzy: Anna Szweykowska, Aleksandra Patalas) Kraków 2000, s. 120 +14.
  • Historia muzyki w XVII wieku. Muzyka we Włoszech. II Technika polichóralna (współ-autorzy: Anna Szweykowska, Aleksandra Patalas) Kraków 2000, s. 124 + 172
  • Historia muzyki w XVII wieku. Muzyka we Włoszech. III Madrygał wielogłosowy (współautorzy: Anna Szweykowska, Aleksandra Patalas, Zofia Fabiańska, Piotr Wilk), Kraków 2001, s. 236 + 180
  • Historia muzyki w XVII wieku. Muzyka we Włoszech. V Dramma per musica I (współautorzy: Anna Szweykowska, Aleksandra Patalas, Zofia Fabiańska) Kraków 2008, s. 536 + 171

Rozprawy i artykuły

  • Zapomniana polska śpiewaczka Teodozja Friderici-Jakowicka "Muzyka" 1952, nr 7/8, s. 41-45. Coup d'oeil sur l'historire de la musique en Pologne jusqu'au XVIII siècle "Feuilles Musicales" 1958, nr 2/3, s. 29-35
  • Pięć nieznanych utworów G.G.Gorczyckiego "Ruch Muzyczny" 1958, nr 5, s. 26-28
  • Aria wokalna na cześć Jana Kazimierza "Ruch Muzyczny" 1958, nr 10, s. 29-31
  • Nowe canzony Marcina Mielczewskiego "Ruch Muzyczny" 1958, nr 17, s. 5-12
  • Rozkwit wielogłosowości w XVI wieku w Z dziejów polskiej kultury muzycznej t. I.
  • Kraków 1958, s. 79-156
  • Staropolskie silvae rerum muzyczne "Ruch Muzyczny" 1959, nr 3, s. 16-20, nr 4, s. 6-8
  • Niespodziewane zasoby sandomierskie - S.S.Szarzyński "Ruch Muzyczny" 1959, nr 14, s. 17-21
  • Franciszek Lilius i jego twórczość na tle wczesnego baroku w Polsce "Muzyka" 1960 nr 1, s. 78-94; 1962, nr 4, s. 51-67
  • Z zagadnień melodyki w polskiej muzyce wokalno-instrumentalnej późnego baroku "Muzyka" 1961, nr 2, s. 53-78
  • O Mikołaju Gomółce parę faktów "Ruch Muzyczny" 1961, nr 1, s. 14-28
  • Sylwetka kompozytorska Damiana Stachowicza (1658-1699) "Muzyka" 1962 nr 1, s. 14-28
  • Nowe inwentarze - nowy obraz historii "Ruch Muzyczny" 1963, nr 3, s. 5-6
  • Proces zmian stylistycznych w polskiej muzyce wokalno-instrumentalnej epoki saskiej w: The Book of the First International Musicological Congress Devoted to the Works of Frederick Chopin 1960 Warszawa 1963, s. 633-637
  • Wacław z Szamotuł - renesansowy muzyk i poeta, szkic biograficzny "Muzyka" 1964, nr, 1-2, s. 3-28 (współautor: Anna Szweykowska)
  • Eliasz Karmelita - nieznany staropolski kompozytor w: Z dziejów muzyki polskiej Bydgoszcz 1964, s. 110-119
  • J. Staromiejski - przedstawiciel okresu saskiego "Ruch Muzyczny" 1965, nr 3, s. 15-16
  • Z problemów kultury muzycznej II połowy XVII wieku - Maciej H. Wronowicz "Ruch Muzyczny" 1965 nr 10, s. 16-17
  • Kultura muzyczna u pijarów w XVII i XVIII wieku "Muzyka" 1965 nr 2, s. 15-32; nr 3, s. 20-32. (współautorzy: Jan Buba i Anna Szweykowska)
  • Nieznana twórczość Marcina Kreczmera w: Z dziejów muzyki polskiej Bydgoszcz 1965, s. 53-62
  • The Renaissance w: Polish Music Warszawa 1965 s. 13-41
  • Próba periodyzacji okresu baroku w Polsce "Muzyka" 1966 nr 1, s. 17-26
  • Kapelmistrz herbu Doliwa "Ruch Muzyczny" 1966 nr 3, s. 4-5
  • Some problems of Baroque Music in Poland w: Musica Antiqua Europeae Orientalis, Acta Scientifica Congressus t. I Warszawa 1966 s. 294-309
  • Uwagi o praktyce wykonawczej XVII wieku "Forum Musicum" 1966 nr 7, s. 7-12
  • Z zagadnień kameralistyki polskiego baroku. Problem doboru środków wykonawczych"Zeszyty Naukowe Katedry Historii i Teorii Muzyki UJ" Kraków 1966 s. 32-30
  • Present State of Polish Musical Sources in Swedish Libraries w: Polish-Swedish Cultural Relations During the Vasa Dynasty Warszawa 1966 s. 25-47
  • Wenecki koncert rondowy w polskiej praktyce kompozytorskiej okresu baroku w: Studia Hieronymo Feicht septuagenario dedicata Kraków 1967 s. 220-226
  • "Missa sub concerto" Adama Jarzębskiego "Muzyka" 1968 nr 4, s. 28-39
  • The Choice of Means of Performance in Seventeenth-Century Polish Vocal-Instrumental Music w: Musica Antiqua, Collegium Brno Brno 1968 s. 82-87
  • Problem przełomu stylistycznego między renesansem a barokiem w muzyce polskiej w: Musica Antiqua Europeae Orientalis, Acta Scientifica Congressus t.II Bydgoszcz 1969 s. 209-219
  • Styl koncertujący w polskiej muzyce wokalno-instrumentalnej "Muzyka 1970 nr 1,s. 3-14; przekład angielski: Concertato Style in Polsh Vocal-Instrumental Music w Primo incontro con la musica italiana in Polonia Bologna 1974 ; przedruk: Concertato Style in Polish Vocal-Instrumental music of the 17th Century "Polish Musicological Studies" t I Kraków 1977.
  • Tradition and Popular Elements in Polish Music of the Baroque Era "The Musical Quarterly" 1970 nr 1, s. 99-115
  • Sens i rola badań źródłoznawczych "Ruch Muzyczny" 1970 nr 8, s. 9-10
  • Polish Music Culture in the Early Baroque Period w: Report of the Tenth Congress Ljubliana 1967 Kassel-Basel 1970 s. 315-319
  • Praktyka wykonawcza jako problem badania muzykologicznego "Muzyka" 1971 nr 3, s. 38-42
  • Muzyczne poszukiwania w bibliotekach szwedzkich "Muzyka" 1971 nr 4, s. 97-100
  • Tańce polskie w zbiorze "Delitiae Musicae" Mikołaja Hassego "Muzyka" 1971 nr 4, s. 91-96
  • "Ah dolente partita": Monteverdi-Scacchi w: Memorie e contributi alla musica dal me-dioevo all'eta moderna offerti a F.Ghisi nel settantesimo compleanno Bologna 1971 s. 59-76
  • Unikalne druki utworów Asprilia Pacellego "Muzyka" 1972 nr 1, s. 74-93
  • Kilka uwag o twórczości mszalnej Giovanniego Francesco Aneria związanej z Polską "Muzyka" 1972 nr 4, s. 53-64 ; przekład włoski: Le messe di Giovanni Francesco Anerio ed il loro rapporto con l'attivita del compositore in Polonia Bologna 1975
  • Poglądy Scacchiego na muzykę jako sztukę "Pagine" Warszawa 1972 nr 1, s. 17-28
  • Czy istnieje manieryzm jako okres w historii muzyki? "Muzyka" 1973 nr 1, s. 32-39
  • Jan Brant (1554-1602) i jego nowo odkryta twórczość muzyczna "Muzyka" 1973 nr 2, s. 43-72.
  • Stile imbastardito i stile rappresentativo w systemie teoretycznym Marka Scacchiego "Muzyka" 1974 nr 1, s. 11-34
  • "Audite mortales" jako problem wykonawczy "Ruch Muzyczny" 1977 nr 14, s. 3-5
  • A Concise Characterization of Polish Musical Production in the Barque Era w: Beiträge zur Musikgeschichte Osteuropas Wiesbaden 1977, s. 325-333
  • La musica per drammi di Virgilio Puccitelli w: Miscellanea Settempadana t. II San Severino Marche 1979, s. 167-186
  • "Rappresentazione di Anim e di Corpo" Cavalierego - muzyka dla sceny "Muzyka" 1983 nr 1, s. 13-66 (współautor: Anna Szweykowska) ; przekład angielski Rappsentazione di Anima et di Corpo - Emilio de'Cavalieri's Music for the Stage "Musica Iagellonica" Vol III.2004.
  • Ideał muzyki starożytnej w praktyce kompozytorskiej wczesnego seicenta "Muzyka" 1983 nr 4, s. 3-26
  • W kręgu mecenatu Sobieskich "Muzyka" 1984 s. 3-23 (współautor: Anna Szweykowska).
  • Nieznana wersja motetu "Mihi autem" Marcina Leopolity "Muzyka" 1984 nr 4, s. 23-34
  • Dalle ricerche sul recitativo del dramma per musica nella prima meta del Seicento w: Vita teatrale in Italia e Polonia fra Seicento e Settecento Warszawa 1984 s. 169-175
  • "La liberazione di Ruggiero dall'isola d'Alcina" - legendy i fakty w: Dzieło muzyczne - teoria, historia, interpretacja Kraków 1984, s. 263-276 (współautor: Anna Szweykowska).
  • Późny renesans w poszukiwaniu ideału muzycznego "Muzyka" 1985 nr 1, s. 3-36
  • Krytyka kontrapunktu w "Dialogo della musica antica, et della moderna" Vincenza Galilei "Muzyka" 1985 nr 3-4, s. 3-16
  • Giulio Caccini wobec teorii Cameraty Florenckiej "Muzyka" 1986 nr 1, s. 51-65
  • Grzegorz Gerwazy Gorczycki w: Grzegorz Gerwazy Gorczycki Studia I Kraków 1986 s. 5-9
  • Sprezzatura i gracja - klucz do estetyki liryki wokalnej wczesnego baroku "Muzyka" 1987 nr 1, s. 3-20 ; przekład angielski: 'Sprezzatura' and 'Grazia' - a Key to the Vocal Art. In the Baroque Period "Polish Art. Studies" t.IX, Warszawa 1988, s. 153-165 ; przekład słowacki: 'Sprezzatura' a 'grazia' - kluc k estetike lyriky raného baroka "Slovenska Hudba" 1992 nr 1, s. 71-82
  • O czynnikach kształtujących recytatyw we włoskim "dramma per musica" 1600-1640 w: Muzykologia krakowska 1911-1986 Kraków 1987, s. 91-98
  • Giulio Caccini - kodyfikator nowego wykonawstwa figur ozdobnych. Z problemów wokalnej praktyki wykonawczej wczesnego baroku "Muzyka" 1988 nr 1, s. 95-122
  • Zaginiony utwór G.G. Kapspergera na cześć królewicza Władysława Wazy "Muzyka" 1988 nr 4, s. 29-48 276 (współautor: Anna Szweykowska) ; przekład włoski: Un'opera ignota di G.G.Kapsperger in onore del principe Vladislao Waza w: Studi in onore di Giuseppe Vecchi Modena 1989, s. 221-232
  • La trasmutazione stilistica fra il rinascimento e il barocco nell'opinione dei "nobili di-lettanti di musica" w: Momenti di storia musicale tra Italia e Polonia t.II Bologna 1999, s. 77-82
  • Muzyka w barokowym Krakowie; od Liliusa do Gorczyckiego w: Kraków sarmacki Kra-ków 1992, s. 53-62
  • Okres baroku muzycznego w zmiennej perspektywie w: Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu z. IV. Poznań 1994, s. 139-143
  • Present State of the Polish Musical Sources in Swedish Libraries w: Polish-Swedish Cultural Relations during the Vasa Dynasty. Stockholm Februry 10th-12th 1995 Conference Papers Warszawa 1996, s. 25-47
  • Marco Scacchi and his Pupils on the Polychoral Technique "Musica Iagellonica" vol.II, Kraków 1997, s. 131-150 ; przekład polski: Marco Scacchi i jego uczniowie o technice polichóralnej "Muzyka" 1998 nr 2, s. 27-46
  • A Roman Quest for Dramatic Monody w: Contexts of Musicology vol II Poznań 1998, s. 25-32 (współautor: Anna Szweykowska)
  • Kapsperger - Successor to Monteverdi? w: Claudio Monteverdi und die Folgen Kassel-Basel 1998, s. 311-323
  • Muzycy włoscy na dworze Wazów w: Staropolszczyzna muzyczna Warszawa 1998, s. 187-192 (współautor: Anna Szweykowska)
  • Z problemów techniki polichóralnej Marcina Mielczewskiego w:Marcin Mielczewski Studia Kraków 1999, s. 125-137
  • Rękopisy mszy a cappella Marcina Mielczewskiego w: Marcin Mielczewski Studia Kraków 1999, s. 139-150
  • Interpretacje muzyki XVII wieku w: Historia muzyki XVII wieku. Muzyka we Włoszech I Pierwsze zmiany Kraków 2000, s. 11-47
  • Seconda pratica w: Historia muzyki XVII wieku. Muzyka we Włoszech I Pierwsze zmiany Kraków 2000, s. 48-62
  • Basso continuo w: Historia muzyki XVII wieku. Muzyka we Włoszech I Pierwsze zmiany Kraków 2000, s. 85-108
  • Technika polichóralna, jej typy i przemiany w XVII wieku w: : Historia muzyki XVII wieku. Muzyka we Włoszech II Technika polichóralna Kraków 2000, s. 7-61
  • Ottavio Durante's preface to "Arie devote" Rome (1608) w: Music in the World of Ideas Poznań 2001, s. 55-62
  • Polichóralne "Concerti a due voci" Gabriele Fattoriniego (1602). Przyczynek do włoskiej praktyki wykonawczej początku XVII wieku w: Muzyka w kontekście kultury Kraków 2001, s. 327-335 (współautor: Anna Szweykowska)
  • Charakterystyka wielogłosowego madrygału w XVII wieku w: Historia muzyki XVII wieku. Muzyka we Włoszech III Madrygał wielogłosowy Kraków 2001, s. 9-29
  • Główne ośrodki komponowania madrygału wielogłosowego w: : Historia muzyki XVII wieku. Muzyka we Włoszech III Madrygał wielogłosowy Kraków 2001, s. 30-72
  • Modelli italiani nell'opera di Marcin Mielczewski w: "Res Facta" nr 6 (15) Poznań 2003, s. 151-157.
  • Avertimenti do zbioru Salmi Boscarecci Ignatio Donati. Z problemów włoskiej praktyki wykonawczej w: Complexus effectum musicilogiae Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata. Kraków 2003. s. 249-257.
  • Materiał pieśniowy w mszach koncertujących Marcina Mielczewskiego w: Muzyka wobec tradycji. Idee - Dzieło - Recepcja Warszawa 2004 s. 227-236.
  • Przekraczanie norm recytatywu we włoskim dramma per musica 1600–1640 w: "Muzyka" 2006 nr 3 s. 3-26.
  • Pierwsze próby recytatywu dramatycznego: Jacopo Peri – Giulio Caccini w: "Muzyka" 2009 nr 2 s. 3-47.

  • Melodyka recytatywu Luigiego Rossiego w „Il Palazzo Incantato” (1642) w: "Muzyka" 2010 nr 2 s. 3-11.

  • Emocje a środki muzyczne w recytatywie: Na przykładzie fragmentu sceny 9. aktu II Il Palazzo incantato (1642) Luigiego Rossiego w: "Muzyka" 2010 nr 4 s. 3-19.

  • Czy Charon był pijakiem? La morte d’Orfeo (1619) Stefano Landiego na cenzurowanym w: "Muzyka" 2012 nr 2 s. 43-52 (współautor: Anna Szweykowska).

  • Aria w La catena d’Adone (1626) Domenica Mazzocchiego w: "Muzyka" 2012 nr 2 s. 49-85.

Edycje źródłowe ze wstępami krytycznymi lub monograficznymi

  • S.S.Szarzyński - Ad hymnos ad cantus Kraków 1954
  • S.S.Szarzyński - Ave Regina Kraków 1954
  • Wacław z Szamotuł - Pieśni Kraków 1956
  • M.Mielczewski - Canzoni a 2 Kraków 1956
  • C.Bazylik - Pieśni Kraków 1958
  • M.Mielczewski - Veni Domine Kraków 1958
  • F.Lilius - Iubilate Deo Kraków 1959
  • J.Różycki - Exsultemus omnes Kraków 1961
  • Pieśni do słów Andrzeja Trzecieskiego w: Andrzej Trzecieski Pisma polskie Wrocław 1961
  • M.Mielczewski - Vesperae Dominicales Kraków 1962
  • J. Różycki - Magnificat Kraków 1964
  • M.Zieleński - In monte oliveti Kraków 1964
  • J.Kobierkowicz - Ego Mater Kraków 1965
  • F.Lilius - Tua Iesu dilectio Kraków 1965
  • M.Wronowicz - Koncerty wokalno-instrumentalne Kraków 1965
  • J.Różycki - Confitebor Kraków 1966
  • J.P.Habermann - Utwory wokalno-instrumentalne Kraków 1966
  • M.Mielczewski - Canzoni a 3 Kraków 1966
  • B.Pękiel - Audite mortales Kraków 1968
  • M.Mielczewski - Benedictio et claritas Kraków 1969
  • B.Pękiel - Missa a 14 Kraków 1971
  • M.Zieleński - Communiones a 3 Kraków 1973
  • S.S.Szarzyński - Litania cursoria Kraków 1974
  • J.Brant - Utwory zebrane Kraków 1975
  • M.Mielczewski - Opera omnia t. II Koncerty wokalno-instrumentalne Kraków 1976
  • M.Scacchi - Madrygały Kraków 1979
  • M.Zieleński - Ortus de Polonia Kraków 1979
  • M.Mielczewski - Missa super "O Gloriosa Domina" Kraków 1983
  • M.Mielczewski - Opera omnia t. I Canzony insrtumentalne Kraków 1986
  • F.Lilius - Missa brevissima Kraków 1989
  • M.Zieleński - Magna est gloria eius Kraków 1992
  • T. Merula - Satiro e Corisca Kraków 1997
  • G.F.Anerio - Missa Constantia Kraków 1997
  • M.Mielczewski - Opera Omnia t. III Msze koncertujące Kraków 2003
    (Szereg zeszytów kilkakrotnie wznawianych)

Wstępy do wydań krytycznych

  • M.Mielczewski - Canzona a 3 Kraków 1961
  • Wacław z Szamotuł - In te Domine speravi Kraków 1961
  • M.Zieleński - Vox in Rama Kraków 1964
  • M.Zieleński - Iustus ut palma florebit Kraków 1966
  • D.Stachowicz - Veni consolator Kraków 1966
  • S.S.Szarzyński - Iesu spes mea Kraków 1980

Redakcja serii źródłowych i wydawnictw naukowych

  • Z dziejów polskiej kultury muzycznej t. I Kraków 1958
  • "Źródła do Historii Muzyki Polskiej" Kraków 1960- , 34 zeszyty
  • "Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej" Kraków, w latach 1963-67 współredakcja z H. Feichtem (17 zeszytów), od 1968-, redakcja nowych zeszytów i licznych wznowień (40 zeszytów)
  • Muzyka w dawnym Krakowie antologia na 600-lecie Uniwersytetu Jagiellońskiego, redakcja całości oraz opracowanie 35 utworów Kraków 1964
  • "Symfonie Polskie" Kraków 1964-, 11 zeszytów
  • Musica Antiqua Polonica t. III Barok, antologia 88 utworów (w tym wznowienie 21 własnych edycji) wybór, opracowania not. Kraków 1969
  • "Musicalia Vetera", katalog rękopiśmiennych zabytków dawnej muzyki w Polsce Kraków 1969-, 7 zeszytów
  • "Monumenta Musicae in Polonia" red. Serii A: Twórczość kompozytorów staropolskich Kraków 1972-, 8 tomów
  • Redakcja działu "Teoretycy, kompozytorzy i wykonawcy XVII w." w Encyklopedii muzycznej PWM oraz członek Komitetu Redakcyjnego Kraków 1979- (do r. 2005 osiem tomów)
  • Grzegorz Gerwazy Gorczycki Studia Tom I Kraków 1986, Tom II Kraków 1988
  • "Practica Musica", teksty o muzyce Tom I Kraków 1993, Tom II Kraków 1994, Tom III Kraków 1995. Tom IV Kraków 1997. Tom V Kraków 2000
  • "Sub sole Sarmatiae" Kraków 1994-, 9 zeszytów
  • "Musica Iagellonica", periodyk muzykologiczny w językach obcych Tom I Kraków 1995, Tom II Kraków 1997, Tom III Kraków 2004
  • Marcin Mielczewski Studia Kraków 1999
  • Historia muzyki w XVII wieku. Muzyka we Włoszech, T. I Pierwsze zmiany Kraków 2000, T. II Technika polichóralna Kraków 2000, T. III Madrygał wielogłosowy Kraków 2001, T. IV Monodia akompaniowana - w przygotowaniu, T. V Dramma per musica cz. I, Kraków 2007

Współpraca z encyklopediami

  • Wielka encyklopedia powszechna PWN, Warszawa
  • Musik in Geschichte und Gegenwart, Kassel-Basel
  • Mała encyklopedia Muzyki PWN, Warszawa
  • Polski słownik biograficzny PAN, Kraków
  • The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Londyn (kilkadziesiąt haseł)
  • Encyklopedia muzyczna PWM, Kraków (przeszło sto haseł)

Publikacje popularno-naukowe

  • O nowych spojrzeniach na dawną muzykę polską "Ruch Muzyczny" 1961 nr 11 s. 2-3
  • Marcin Mielczewski jakiego dziś znamy "Ruch Muzyczny" 1962 nr 15 s. 18-20
  • Grzegorz Gerwazy Gorczycki Chełmno 1978

Popularne wydawnictwa nutowe

  • Anonim - Breve regnum Kraków 1959
  • Anonim - Rozkoszna Amaryli Kraków 1961
  • P.Sieprawski - Fragment z motetu "Iustus germinavit" Kraków 1962
  • M.Zwierzchowski - Polonez "Tuba mirum" Kraków 1962
  • J.Staromiejski - 2 fragmenty Kraków 1965
  • D.Cato - 2 fantazje Kraków 1966
  • Policki - Aria "Benedictus" Kraków 1967
  • M.Zieleński - 3 fantazje Kraków 1968
  • J.Staromiejski - 3 arie Kraków 1968
  • F.Caccini - Aria Syreny z "La liberazione di Ruggiero" Kraków 1973
  • F.Caccini - Prolog z opery "Wybawienie Ruggiera z wyspy Alcyny" Kraków 1973

Otrzymane wyróżnienia

  • Nagroda Ministerstwa Edukacji Narodowej 1965 i 1987
  • Nagroda Polskiej Akademii Nauk 1978
  • Nagroda Miasta Krakowa 1982
  • Nagroda Rektora UJ., pięciokrotnie, ostatnia 1994
  • Nagroda Związku Kompozytorów Polskich 1995
  • Nagroda Prezesa Rady Ministrów 2003

Odznaczenie państwowe

  • Złoty Krzyż Zasługi 1974
  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski 1984
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej 1994
  • Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski 1999

Członkostwo w organizacjach naukowych

  • Od 1955 - Członek Związku Kompozytorów Polskich, Sekcja Muzykologów, wielokrotnie Członek Zarządu Sekcji
  • 1974-1997 - Członek International Musicological Society, w latach 1987-1997 - Członek Dyrektoriatu tegoż Towarzystwa
  • Od 1972 - Członek American Musicological Society
  • Od 1998 - Członek honorowy Accademia Filarmonica di Bologna