Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr Marek Bebak

dr Marek Bebak

email

Biogram

Marek Bebak jest absolwentem studiów muzykologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz dwuletnich Podyplomowych Studiów z Archiwistyki i Bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. W 2018 roku na Wydziale Historycznym UJ uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce na podstawie dysertacji Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki, przygotowanej pod kierunkiem prof. dr hab. Zofii Fabiańskiej. Za tę pracę otrzymał w 2019 roku nagrodę im. Ks. prof. Hieronima Feichta, przyznawaną przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich (ZKP), a w 2021 roku I nagrodę (ex aequo) w Konkursie prac doktorskich dotyczących muzyki polskiej, organizowanym przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

W latach 2018–2020 był pracownikiem badawczo-dydaktycznym Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (obecnie Instytut Nauk o Sztuce KUL). Od października 2020 r. pracuje w Instytucie Muzykologii UJ na stanowisku adiunkta.

Był stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Fundacji Lanckorońskich oraz Archiwum Generalnego Karmelitów w Rzymie (Stypendium naukowe im. E. Boagi, VII edycja). W 2023 roku został nagrodzony stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców. Od 2023 roku jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich.

Zainteresowania naukowe koncentruje głównie wokół zagadnień związanych z muzyką religijną XVII i XVIII wieku, kulturą muzyczną dawnego Krakowa oraz kulturą muzyczną karmelitów w Rzeczpospolitej w XVII–XVIII wieku. Ponadto interesuje się źródłoznawstwem i edytorstwem muzycznym.

W ramach badań prowadził kwerendy w bibliotekach i archiwach w Polsce oraz w Austrii, Czechach, Litwie, Niemczech, Słowacji i we Włoszech. Jako kierownik i wykonawca uczestniczy w projektach badawczych finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Współpracuje także z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Obecnie bierze udział w ogólnopolskim projekcie „Słownik muzyków Rzeczpospolitej XVIII wieku” (kierownik: dr hab. Irena Bieńkowska, prof. UW), a także jest członkiem Management Committee oraz grupy roboczej „Źródła” w międzynarodowym projekcie „A new ecosystem of early music studies” (COST Action CA21161).

http://jagiellonian.academia.edu/MarekBebak

Marek Bebak completed musicological studies at the Jagiellonian University (M.A. 2011, PhD 2018) and postgraduate studies in archive and library studies at Pontifical University of John Paul II in Kraków (2012). In 2018–2020 he worked as a research-and-teaching assistant in the Institute of Musicology of John Paul II Catholic University of Lublin. Since 2020 he is working as an assistant professor in the Institute of Musicology at the Jagiellonian University in Kraków.

He was a scholarship holder of the Minister of Science and Higher Education, the Lanckoroński Foundation and the General Archive of the Carmelites in Rome (E. Boaga Scientific Scholarship, 7th edition). In 2023, he was awarded a scholarship from the Minister of Education and Science for outstanding young scientists. Since 2023 he is a member of the Musicological Section of the Polish Composers’ Union.

His research focuses on history of music in Poland, mostly in Kraków in the 17th and 18th century. In 2013–2017 he was the head of the grant received by the Polish National Science Center, the theme of which was Franciszek Lilius – the prominent Polish composer active in 1st half of the 17th century. In 2016 he published the critical edition of Lilius’ Opera Omnia. His doctoral dissertation “Franciszek Lilius. The Life and Work in the Context of the Era” won the Professor Hieronim Feicht Prize of the Polish Composers Society in 2019 and 1st Prize in the Competition of Doctoral Dissertations concerning the Polish music, organized by the Polish National Institute of Music and Dance in 2021.

Recently, he is studying the musical culture of monasteries in the former Polish-Lithuanian Commonwealth, especially Carmelites, Trinitarians and Hospitallers Brothers of St John of God. In 2021–2022 he was a leader of the project entitled “The Musical Culture of Carmelites in the former Polish-Lithuanian Commonwealth during the Seventeenth- and Eighteenth-century – preliminary research”, financed by Jagiellonian University. He is also a member of the national project entitled “The Lexicon of Poland’s Musicians of the Eighteenth Century” (financed by the Ministry of Science and Higher Education in Poland; PI: dr hab. Irena Bieńkowska, prof. UW, University of Warsaw) and a member of the Management Committee in the international project “Earlymuse. A new ecosystem of early music studies” (COST Action CA21161).

Wykaz publikacji

Książki

  • (wspólnie z Alicją Bielak), Słowo, obraz i dźwięk w Graduale de sanctis ze zbiorów krakowskich karmelitów, Kraków: Universitas 2022, ss. 140+26 il. ISBN: 978-83-242-3857-6. ISBN e-book: 978-83-242-6675-3. 
  • Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki, Musica Iagellonica, Kraków 2018, ss. 460. ISBN: 978-83-7099-230-9.

Edycje źródłowo-krytyczne

  • Operae Carmelitanae 1: Telesphorus Wikliński, Andreas Wołoszko, wyd. Marek Bebak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2022 «Fontes Musicae in Polonia» C/XXXII, red. Tomasz Jeż, Maciej Jochymczyk, ss. 80. ISBN: 9788366546745. ISMN: 9790801569356.  
  • Franciszek Lilius, Opera omnia I: Missae, wyd. Marek Bebak, Musica Iagellonica, Kraków 2016 «Sub Sole Sarmatiae» 27, red. Zygmunt M. Szweykowski, Aleksandra Patalas, ss. 259. ISMN: 9790801532244.
  • Franciszek Lilius, Opera omnia II: Motetti, Concerti, Aria e Toccata, wyd. Marek Bebak, Musica Iagellonica, Kraków 2016 «Sub Sole Sarmatiae» 28, red. Zygmunt M. Szweykowski, Aleksandra Patalas, ss. 229. ISMN: 9790801532251.

Artykuły w czasopismach i rozdziały w pracach zbiorowych

  • Carmelite Music Ensembles in the Greater Poland Province in the Eighteenth Century. Musicians and Their Repertoire, „Muzyka” 2023, nr 4, s. 20–37. DOI: 10.36744/m.2442
  • Informacje o instrumentach, muzykaliach i muzykach w klasztorze karmelitów w Trembowli w XVIII wieku w zachowanej dokumentacji archiwalnej, w: Musica Galiciana. Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich, t. 18, Muzyczne tradycje Galicji – dziedzictwo, inspiracje, konteksty, red. Kinga Fink, Teresa Mazepa, Grzegorz Oliwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2023, s. 223–237.
  • Kultura muzyczna trynitarzy w podkrakowskim Kazimierzu w XVIII wieku, „Roczniki Humanistyczne” 2023, t. 71, nr 12, Muzykologia, s. 201–212. DOI: 10.18290/rh237012.13
  • The Musical Culture of Carmelites in the Former Polish-Lithuanian Commonwealth during the Seventeenth- and Eighteenth-Century. Music Sources and Other Documentation, „Fontes Artis Musicae” 2022, vol. 69, no. 4, s. 313–326. ISSN: 0015-6191, DOI: 10.1353/fam.2022.0024
  • Karmelitańskie kapele w Rozdole i Horodyszczu w XVIII wieku, „Muzyka” 2022, nr 3, s. 137–149.
  • Karmelitański inwentarz muzyczny z 1739 roku, „Muzyka” 2021, nr 1, s. 151–168.
  • Potrydenckie wielogłosowe laudy włoskie i nieznany druk z krakowskiego klasztoru trynitarzy, w: Muzykolog – humanista wobec doświadczenia muzyki w kulturze. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Małgorzacie Woźnej-Stankiewicz, red. Magdalena Dziadek, Zofia Dobrzańska-Fabiańska, Kraków 2021, s. 211–227.
  • Kultura muzyczna w klasztorze bonifratrów w Krakowie w XVII I XVIII wieku w świetle źródeł archiwalnych, „Roczniki Humanistyczne” 2020, t. LXVIII, z. 12, Muzykologia, s. 59–72.
  • Franciszek Lilius’ musical output and its dissemination during the seventeenth and eighteenth century, „Musica Iagellonica” 2019, vol. 10, s. 5–28.
  • Homo religiosus. Twórczość religijna Stanisława Moniuszki w kontekście jego postawy życiowej i wobec dziewiętnastowiecznego kryzysu muzyki kościelnej, w: Życie – Twórczość – Konteksty. Eseje o Stanisławie Moniuszce, red. Magdalena Dziadek, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2019, s. 143–169. (ISBN: 978-83-7982-377-2)
  • Nieznany przekaz Missa in defectu unius contraaltus Bartłomieja Pękiela ze zbiorów Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej, „Muzyka” 2018, nr 3, s. 111–116.
  • Próba rekonstrukcji pierwotnego tekstu słownego w koncercie Mutetta super Nicolai Solemnia Franciszka Liliusa, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 33 (2/2017), s. 5–23, dostęp online: http://www.ejournals.eu/kmmuj/2017/Numer-33/art/10553/; opublikowano także w angielskiej wersji językowej pt. An Attempt to Reconstruct the Original Lyrics of the Concerto Mutetta super Nicolai Solemnia by Franciszek Lilius, dostęp online: http://www.ejournals.eu/kmmuj/English-Issues/Issue-33/art/10548/
  • Przekazy dzieł Franciszka Liliusa odnalezione w zbiorach polskich i obcych, „Muzyka” 2017, nr 2, s. 21–34.
  • Struktura proweniencyjna historycznego księgozbioru krakowskich bonifratrów – zarys problematyki, w: Książka dawna i jej właściciele, red. Dorota Sidorowicz-Mulak, Agnieszka Franczyk-Cegła, t. 2, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 2017, s. 151–161.
  • Historyczne księgozbiory bonifratrów i trynitarzy krakowskich. Analiza znaków własnościowych, w: Exemplis discimus – księga jubileuszowa osiemdziesięciolecia Profesora Edwarda Potkowskiego, red. Piotr Tafiłowski, Lublin 2015, s. 41–50.
  • Muzycy w księdze wpisów do Bractwa Szkaplerza Świętego z Archiwum OO. Karmelitów na Piasku w Krakowie, „Muzyka” 2014, nr 4, s. 117–124.
  • Nieznane informacje o muzykach w dawnej Rzeczpospolitej zawarte w księgach chorych Szpitala Bonifratrów pod wezwaniem św. Urszuli w Krakowie, „Muzyka” 2014, nr 2, s. 23–36.
  • Życie i działalność skryptorska Macieja A. Miskiewicza. Repertuar kolegium rorantystów wawelskich w latach 1660–1682, „Muzyka” 2013, nr 2, s. 19–40.
  • Zastosowanie metody graficzno-porównawczej w badaniach muzykologicznych na przykładzie warsztatu skryptorskiego Macieja Arnulfa Miskiewicza, „Młoda Muzykologia” 3 (2013), s. 7–28.
  • Muzykolog w archiwum, czyli o tym, co archiwista powinien wiedzieć o muzykaliach, w: Pamiętnik XIII Ogólnopolskiego Zjazdu Studentów Archiwistyki. Lublin-Zamość, 27–29 kwietnia 2011 roku. Kancelarie oraz archiwa wczoraj i dziś, red. Janusz Łosowski, Elżbieta Markowska, Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych, Warszawa 2012, s. 262–268.

Artykuły recenzyjne

  • [Rec.] Andrea Mariani, Inventoria rerum musicalium domum Societatis Iesu in Polonia et Lituania tempore suppressionis, Warszawa, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2020 (= Fontes Musicae in Polonia, A/IV), ss. 181. ISBN 978-83-66546-16-5, „Muzyka” 2021, nr 3, s. 205–209.
  • [Rec.] Antonio Chemotti, Polyphonic Music pro mortuis in Italy (1550-1650). An Introduction, Lucca, Libreria Musicale Italiana, Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 2020 (= Studi e Saggi 32), ss. 278. ISBN 978-83-66519-06-0; 978-88-5543034-0, „Muzyka” 2021, nr 1, s. 195–202.
  • [Rec.] Marcin Mielczewski, Koncerty wokalno-instrumentalne / Vocal-instrumental Concertos, wyd. / ed. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, t. II/1: Warszawa 2018 (=Monumenta Musicae in Polonia, seria / series A: Opera omnia), Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ss. 420. ISBN 978-83-65630-49-0. T. II/2: Warszawa 2019 (= Monumenta Musicae in Polonia, seria / series A: Opera omnia), Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ss. 425. ISBN 978-83-65630-72-8, „Muzyka” 2020, nr 1, s. 117–121.
  • [Rec.] Sebastian Fabian Klonowic: Hebdomas to iest siedm tegodniowych piosnek. Wyd. i opr. Mieczysław Mejor i Elżbieta Wojnowska, red. naukowa tomu Roman Mazurkiewicz, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Warszawa 2010, „Muzyka” 2012, nr 1, s. 105–108.