Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Skip banner

Web Content Display Web Content Display

Dlaczego warto studiować muzykologię na UJ?

Chcesz poznać naszą ofertę dydaktyczną? Zastanawiasz się, czym zajmują się studentki/ci muzykologii po obowiązkowych zajęciach na uczelni? Zajrzyj koniecznie na stronę poświęconą muzykologii na portalu Oferta dydaktyczna UJ!

Jak czas spędzony w Instytucie Muzykologii wspominają nasi absolwenci? Dlaczego zdecydowali się oni na studia muzykologiczne i gdzie ich one doprowadziły w życiu zawodowym? Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi historiami.

Mateusz Borkowski, krytyk i publicysta muzyczny, nauczyciel historii muzyki i form muzycznych w Szkole Muzycznej I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie, autor bloga Orfeum Borkowskiego i prowadzący audycję „Mistrzowie i uczniowie” w Radiu Kraków. Na koncie ma dwie książki: „Złota klatka” – wywiad-rzekę z reżyserem Michałem Znanieckim, wydaną przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne (2017) oraz „Organy na krańcach świata” (Petrus, 2019) – rozmowy z organistą Markiem Stefańskim, uhonorowaną Krakowską Książką Miesiąca.

Studia na muzykologii były dobrze spędzonym czasem, nie tylko z powodu spełniania i rozwijania swoich pasji, ale także dlatego, że okazały się być potężną lekcją pokory, cierpliwości, szacunku do słowa i naukowego spojrzenia na świat muzyki. Po liceum muzycznym dostałem się zarówno na Akademie Muzyczną, jak i na muzykologię, ale to właśnie studia na Uniwersytecie Jagiellońskim wybrałem po roku łączenia kierunków, jako mój w pełni świadomy wybór. No i last but not least, dzięki studiom na muzykologii zetknąłem się z wielkimi humanistycznymi umysłami, takimi jak promotor mojej pracy magisterskiej, Pani prof. Alicja Jarzębska, otwierająca na muzykę współczesną śp. prof. Jadwiga Paja -Stach czy uczący krytycznego myślenia i zachęcający do trafnego wyrażania swoich opinii, zawsze otwarty na drugiego człowieka dr Wojciech Marchwica. Wspomnieć muszę również wprowadzającą w meandry basu cyfrowanego i pasjonującego świata muzyki dawnej mgr Wandę Rutkowską-Łysoń, zawsze z sercem oddaną studentom w bibliotece, czy serdeczną i ratującą w „studenckich” kłopotach Panią Małgorzatę Łabęcką z sekretariatu. Gdybym musiał wybrać jedno miejsce, to właśnie klimat instytutowej biblioteki „z duszą” wspominam z sentymentem do dziś. I przyznam, że z perspektywy czasu nawet bardziej niż kiedyś doceniam możliwość studiowania w Pałacu Pusłowskich. Łapię się na tym, że ilekroć mijam adres Westerplatte 10, pieszo bądź tramwajem, patrząc na piękny ogród i stylowe krużganki pałacu, myślę sobie, że to „mój Instytut” i „moje miejsce”.

Karolina Gwardzik, koordynatorka artystyczna i bibliotekarka w Operze Krakowskiej, muzykoterapeutka i doula, która od 2017 roku prowadzi autorskie warsztaty muzykoterapii dla kobiet w ciąży „Z muzyką od poczęcia” w Operze Krakowskiej. Projekt jej warsztatów zdobył wyróżnienie w konkursie BEZ(PRZE)TARGU, zorganizowanym w ramach Kongresu Made in Małopolska w 2018 roku, przyznane za unikatowe i promujące ideę marketingu wartości projekty w regionie; oraz wyróżnienie w kategorii „Muzyka” w plebiscycie Słoneczniki 2018, organizowanym przez portal „Czas Dzieci”.

Podczas studiów muzykologicznych na UJ zdobyłam wiedzę i umiejętności w dziedzinie historii muzyki, form i literatury muzycznej, które stanowią solidną podstawę wszystkiego, czym się dziś zajmuję. Miałam możliwość współtworzenia i organizowania pierwszych projektów, a także aktywnego uczestnictwa w festiwalach i konferencjach muzycznych. Nauczyłam się żyć muzyką i rozmawiać o niej z ludźmi, co obecnie wykorzystuję w pracy terapeutycznej i edukacyjnej.

Na co dzień pracuję z ludźmi, nie z książkami. Rozmowy i ustalenia to mój chleb powszedni w pracy z dyrygentami, instrumentalistami, śpiewakami czy korepetytorami. Odpowiadam również za wypożyczenia i zakup materiałów nutowych dla zespołów artystycznych Opery Krakowskiej, a także koordynuję organizację corocznych przesłuchań do orkiestry i chóru tej instytucji. Dzięki studiom muzykologicznym mogę poruszać się w tym muzycznym świecie swobodnie i profesjonalnie wykonywać powierzone mi zadania.

Adam Tomasz Kukla – absolwent muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jego zainteresowania w zakresie muzyki skupiają się na historii muzyki okresu klasycyzmu, źródłoznawstwie oraz edytorstwie muzycznym. Od 2017 jest redaktorem w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, w którym zajmuje się głównie przygotowaniem wydań źródłowo-krytycznych, ale również pedagogicznych oraz materiałów orkiestrowych. Ponadto wykonuje prace z zakresu składu nutowego i korektorskie. Po godzinach uczęszcza na studia podyplomowe w zakresie malarstwa na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Muszę zacząć od tego, że wybór muzykologii na UJ należy do tych trafnych wyborów w moim życiu. Nie zamieniłbym 5 lat studiów na tym kierunku na żadne inne. Już zanim poszedłem na studia, w trakcie nauki w szkole muzycznej, zacząłem interesować się edytorstwem muzycznym, a muzykologia pozwoliła rozwinąć moją pasję. Zdobyłem mnóstwo wiedzy na temat źródłoznawstwa i procesu wydawniczego. Zapoznałem się z tym, jak przygotowuje się nuty do wydań oraz wykonuje korektę tekstu słownego i nutowego. Kontakt z wybitnymi specjalistami z zakresu wydań źródłowo-krytycznych i ich pomoc, a szczególnie dr hab. Aleksandry Patalas, pozwoliły na przygotowanie własnego opracowania tego typu w ramach pracy magisterskiej, która później została wydana. Wiedza zdobyta na muzykologii przyczyniła się także do uzyskania posady redaktora w Polskim Wydawnictwie Muzycznym i tym samym przekucia młodzieńczej niewinnej pasji w pracę zawodową.

Adam Kulka

Marta Kula, absolwentka muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, studentka dyrygentury na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, dziennikarka Radia 357.

Zawodowo zajmuję się opowiadaniem o muzyce, dlatego nie wyobrażam sobie lepszych studiów od muzykologii, które do tego m.in. mnie przygotowywały. Mimo, iż zajmuję się innego rodzaju muzyką, niż ta, którą poznawałam na studiach, to jednak zdobyta wiedza dotycząca muzyki klasycznej daje mi solidną podstawę i punkt odniesienia. Dodatkowym atutem studiów w Uniwersytecie Jagiellońskim były praktyki dziennikarskie. Lata spędzone w Instytucie Muzykologii wspominam jako czas, owszem, intensywnej, ale owocnej nauki i zanurzenia w świecie humanizmu, dzięki czemu zupełnie inaczej czytam dziś kulturę.

Barbara Kalicińska – specjalistka ds. PR w zespole Baletu Cracovia Danza.

Instytut Muzykologii UJ był dla mnie czymś więcej niż uczelnią. To był prawie drugi dom: kameralna atmosfera i wspaniali wykładowcy, dla których studenci nie są anonimowi. Poznałam tam przyjaciół na całe życie i nawiązałam kontakty, które do dziś procentują na mojej drodze zawodowej.

Agnieszka Lakner – animatorka życia kulturalnego i organizatorka koncertów, współpracuje m.in. z AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy, Filharmonią Krakowską, Międzynarodowymi Warsztatami Gitarowymi i Festiwalem Terra Artis w Lanckoronie.

W decydującym momencie, jakim była matura i wybór studiów, zwyciężyła tak naprawdę fascynacja muzyką. I brak wyobraźni – nie potrafiłam wyobrazić sobie życia bez poważnego zajmowania się muzyką. To właśnie studia na muzykologii UJ nauczyły mnie postrzegania jej w różnych kontekstach, stylach, gatunkach i rolach. Umiejętność czytania partytur, czy wiedza wyniesiona z zajęć instrumentacji lub orkiestracji procentuje dziś w mojej pracy organizatorki koncertów, festiwali, warsztatów muzycznych. Z edukacyjnym zapleczem wyniesionym ze studiów można wiele, np. pisać, recenzować, analizować, interpretować, badać, uczyć, inspirować. Poza samym rozwijaniem pasji i pogłębianiem wiedzy, muzykologia UJ nauczyła mnie uważności, precyzji i refleksji. To cechy bardzo dla mnie ważne zarówno w pracy zawodowej, jak i w życiu prywatnym.

Marek Dolewka, doktor nauk humanistycznych, nauczyciel, promotor muzyki klasycznej, autor serwisu www.arkanamelomana.edu.pl – multimedialnego przewodnika po historii muzyki. Marek Dolewka wykorzystuje w nim doświadczenia zebrane podczas studiów w naszym Instytucie, jak i pracy w krakowskich szkołach muzycznych: ASM II st. im ks. kard. F. Macharskiego oraz PSM II st. im. W. Żeleńskiego.

Chyba trudno byłoby mi służyć jako pedagog, samemu nie mając solidnych wzorców. Na szczęście między innymi pośród wykładowców Instytutu Muzykologii UJ znalazłem wiele autorytetów. Życzliwość, pasja, skrupulatność i wolność – otrzymałem te wartości niczym święty Graal, którego staram się czujnie strzec. Studia nauczyły mnie też, że warto podążać za wewnętrznym głosem, jakkolwiek ryzykowne wydawałyby się te szepty zrodzone w ciszy.