Projekt został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2012/05/N/HS2/02836 i zrealizowany w latach 2013–2016 w Instytucie Muzykologii UJ.
Przygotowane w ramach projektu transkrypcje wybranych kompozycji posłużyły jako podstawa współczesnych prawykonań w Polsce (koncert inaugurujący II Sympozjum Naukowe „Od źródła do muzycznej interpretacji”, Warszawa 5 XII 2013, wykonawcy: Il Tempo, dyr. Agata Sapiecha; program w całości złożony z koncertów kościelnych kompozytorów gdańskich; koncert w ramach 17. Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne „Wielcy mistrzowie znani i nieznani”, Przemyśl 12 VIII 2017, wykonawcy: Polska Orkiestra XVIII w., Starck Compagnay, Octava Ensemble, dyr. Tomasz Ślusarczyk) i za granicą (Concerto per le Sacre Ceneri, Wenecja 5 III 2014, wykonawcy: Iris Ensemble, La Pifarescha, dyr. Marina Malavasi, Abendmusiken Basel, Bazylea 14 X 2018, wykonawcy: Jörg-Andreas Bötticher i in.).
Kierownik projektu: Justyna Szombara
Opiekun naukowy: dr hab. Aleksandra Patalas
Publikacje naukowe powstałe w trakcie realizacji projektu:
- Justyna Szombara, On the reception of Italian ’musica moderna’ in Northern Europe : the sacred concertos in seventeenth-century Gdańsk, w: Musica Baltica : music-making in Baltic Cities various kinds, places, repertoire, performers, instruments, red. D. Popinigis, D. Szlagowska, J. Woźniak, Gdańsk 2015, s. 263–286.
- Justyna Szombara, Form and style of Balthasar Erben’s solo and small-scale sacred concertos, „Fontes Artis Musicae” April-June 2019, Vol. 66/2, s. 188–214.
- Christoph Werner, Es erhub sich ein Streit im Himmel, wstęp i oprac. Justyna Szombara, «Sub Sole Sarmatiae» 32, Musica Iagellonica, Kraków 2016. [dostęp do publikacji w Repozytorium UJ]
- Crato Bütner, Te Deum, wstęp i oprac. Justyna Szombara, «Sub Sole Sarmatiae» 33, Musica Iagellonica, Kraków 2016. [dostęp do publikacji w Repozytorium UJ]
- Balthasar Erben, Domine Jesu Christe, O Domine Jesu Christe, wstęp i oprac. Justyna Szombara, «Sub Sole Sarmatiae» 34, Musica Iagellonica, Kraków 2016. [dostęp do publikacji w Repozytorium UJ]
- Crato Bütner, Musicalische Hertzens=Frewde, ed. Justyna Szombara. [dostęp do publikacji w Repozytorium UJ]
- Crato Bütner, Wo der Herr nicht bey uns were, ed. Justyna Szombara. [dostęp do publikacji w Repozytorium UJ]
- Crato Bütner, Musicalische concerto: Ich suchte des Nachts, ed. Justyna Szombara. [dostęp do publikacji w Repozytorium UJ]
- Crato Bütner, Geistreiche concerto: Sage mir an du den meine Seele, ed. Justyna Szombara. [dostęp do publikacji w Repozytorium UJ]
- Crato Bütner, Lobet den Herren, ed. Justyna Szombara. [dostęp do publikacji w Repozytorium UJ]
- Crato Bütner, Geistliche concerte: Wirff dein Anliegen auff den Herren, ed. Justyna Szombara. [dostęp do publikacji w Repozytorium UJ]
- Crato Bütner, Anima Christi, ed. Justyna Szombara. [dostęp do publikacji w Repozytorium UJ]
- Crato Bütner, Laudate pueri, ed. Justyna Szombara. [dostęp do publikacji w Repozytorium UJ]
Konferencje, podczas których prezentowane były wyniki projektu:
Konferencje międzynarodowe:
- 5th International Musicological Conference Musica Baltica “Music-making in Baltic cities – various kinds, places, repertoire, performers and instruments”, Gdańsk, 15-17 V 2014; referat: On the reception of Italian ‘musica moderna‘ in Northern Europe: the sacred concertos in 17th-century Gdańsk
- 42 nd Medieval and Renaissance Music Conference, Birmingham, 3-6 VII 2014; referat: The sacred concertos of Christoph Werner, Crato Bütner and Balthasar Erben: a study on the reception of Italian ‘musica moderna’ in seventeenth-century Gdańsk (w ramach sesji tematycznej TRA.D.I.MUS. –Tracking the Dissemination of Italian Music)
- International Musicological Conference “The Reception of Small-Scale Motet in central and Eastern Europe in The Early Baroque Era”, Padua, 8 VI 2016; referat: Scared concerto in 17th century Gdańsk: terminology and typology
Konferencje krajowe:
- Otwarte Seminarium Doktoranckie, Kraków 27 IV 2013; referat: Koncert kościelny w twórczości kompozytorów gdańskich – rekonesans badawczy
- Krakowskie Sympozjum Młodych Muzykologów „Znaczenie mecenasa, skryptora i wydawcy w kształtowaniu kultury muzycznej”, Kraków 3 VI 2013; referat: Bogu, społeczeństwu, rodzinie: z badań nad mecenatem muzycznym patrycjuszy gdańskich w XVII wieku
- II Sympozjum Naukowe "Od źródła do muzycznej interpretacji“, Warszawa 5-8 XII 2013; referat: Arte movere homines, arte movere Deum – środki muzycznej ekspresji w solowych i małogłosowych koncertach kościelnych Ch. Wernera i B. Erbena