Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr Michał Jaczyński

dr Michał Jaczyński

email

Biogram

Michał Jaczyński ukończył z wyróżnieniem studia muzykologiczne w Instytucie Muzykologii UJ w 2015 roku. W 2024 roku na Wydziale Historycznym UJ uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce na podstawie dysertacji Obecność muzyki żydowskiej w powszechnej kulturze wybranych ośrodków Europy Środkowej w dwudziestoleciu międzywojennym, przygotowanej pod kierunkiem prof. dr hab. Magdaleny Dziadek.

W obszarze jego zainteresowań badawczych znajdują się: historia kultury muzycznej końca XIX i pierwszych dekad XX wieku, muzyka żydowska i jej związki z kulturą powszechną, życie i działalność artystyczna I.J. Paderewskiego, jak również zagadnienia z zakresu psychologii muzyki.

W Instytucie Muzykologii UJ zatrudniony od 2017 roku, początkowo na stanowisku specjalisty naukowo-technicznego, obecnie – asystenta w Ośrodku Dokumentacji Muzyki Polskiej XIX i XX w. im. I.J. Paderewskiego.

Zob. też: jagiellonian.academia.edu/michaljaczynski

Wybrane publikacje

Książki

  • Recepcja twórczości Władysława Żeleńskiego w latach 1857–1939, Kraków: Musica Iagellonica, 2017, ss. 313.

Artykuły w czasopismach i rozdziały w pracach zbiorowych

  • Refleksja o muzyce żydowskiej na łamach polsko-żydowskiego dziennika „Chwila”, [w:] Żydzi w kulturze muzycznej Galicji, t. 2: Galicja – pamięć i przeszłość, red. E. Nidecka, Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski, 2023, s. 137–152.
  • Magdalena Dziadek, Michał Jaczyński, Justyna Kica, The Grand Piano of Ignacy Jan Paderewski in Cartoons, „Fontes Artis Musicae” 2023 t. 70, nr 1, s. 34–49.
  • Magdalena Dziadek, Michał Jaczyński, Justyna Kica, Ignacy Jan Paderewski w polskim dyskursie satyrycznym z lat 1898–1936, „Muzyka” 2022 nr 3 (266), s. 78–113.
  • Muzyka w teatrze polsko-żydowskim w pierwszych dekadach XX wieku w świetle zachowanych źródeł, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2021 t. XIX, s. 67–89.
  • Kształtowanie się poglądów politycznych Zofii Lissy na podstawie jej publikacji z okresu lwowskiego (1929–1939), [w:] Granice muzyki – granice wolności. Wokół konferencji kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim w 1949 roku, red. K. Brzechczyn, R. Ciesielski, Poznań – Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej, 2021, s. 43–54.
  • Muzykolog Józef Reiss – judaista (nie)doskonały, [w:] Muzykolog – humanista wobec doświadczenia muzyki w kulturze. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Małgorzacie Woźnej-Stankiewicz, red. M. Dziadek, Z. Fabiańska, Kraków: Musica Iagellonica, 2021, s. 547–559.
  • Żydowska kultura muzyczna w dziewiętnastowiecznej Warszawie w świetle informacji tygodnika „Izraelita”, „Studia Chopinowskie” 2020 nr 5, s. 40–61.
  • Stylizacje muzyki żydowskiej w dziewiętnastowiecznym teatrze polskim, [w:] Długi wiek XIX w muzyce: pytania – problemy – interpretacje, red. M. Sułek, G. Zieziula, Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2020, s. 275–294.
  • Moniuszko w kulturze żydowskiej – historia w trzech odsłonach, [w:] Życie – Twórczość – Konteksty. Eseje o Stanisławie Moniuszce, red. M. Dziadek, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2019, s. 271–291.
  • Władysław Żeleński, „Goplana”. Opera romantyczna w trzech aktach. Partytura orkiestrowa (Wien 1897), wyd. faksymilowe, wyd. i wstępem opatrzył Grzegorz Zieziula, Warszawa 2016 [artykuł recenzyjny], „Muzyka” 2018 nr 4 (251), s. 129­–136.
  • Pieśń żydowska na estradach koncertowych Pragi Czeskiej w dwudziestoleciu międzywojennym, „Muzyka” 2018 nr 2 (249), s. 27­–42.
  • Magdalena Dziadek, Michał Jaczyński, „Nieobliczalna głowa” – Gustav Mahler w oczach swoich współczesnych, [w:] Kontrinterpretacje, red. E. Suszek, M. Piotrowska-Grot, A. Świeściak, Kraków: Universitas, 2018, s. 147–158.
  • Representatives of the New Jewish School on the Stages of Interwar Prague, „Czech and Slovak Journal of Humanities. Musicologica” 2017 nr 2, s. 59–69.
  • The Presence of Jewish Music in the Musical Life of Interwar Prague, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 2017 nr 34, s. 115–133.
  • Muzyka kameralna Władysława Żeleńskiego w świetle źródeł prasowych, [w:] Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny: tożsamość kulturowa w czasach braku państwowości, red. G. Mania, P. Różański, Kraków: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, 2017, s. 105–126.
  • Magdalena Dziadek, Michał Jaczyński, Występy Sergiusza Rachmaninowa w Polsce, „Edukacja Muzyczna. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” 2016 nr 11, s. 85–101.
  • Max Brod as a Music Critic, „Musicologica Olomucensia” 2016 nr 23, s. 81–100.
  • Konrad Wallenrod Władysława Żeleńskiego, Wagner i „sprawa polska” – konteksty lwowskiej prapremiery utworu w 1885 roku, [w:] Krytyka muzyczna. Krytyka operowa, red. M. Bristiger, R. Ciesielski, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 2016, s. 59–78.
  • Wykonania muzyki Władysława Żeleńskiego w Wiedniu, „Edukacja Muzyczna. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” 2015 t. X, s. 163–180.
  • Muzyka klasyczna a media społecznościowe: nowa perspektywa relacji twórca – odbiorca muzyki, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2015 nr 4, s. 11–27.
  • Muzyka soul – geneza, historia, uwarunkowania społeczno-kulturowe oraz rodzaje inspiracji tym stylem w twórczości rodzimej, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 2015 nr 24, s. 46–68.
  • Wczesny okres twórczości Władysława Żeleńskiego w oczach polskich krytyków muzycznych, „Aspekty Muzyki” 2014 nr 4, s. 121–146.
  • Władysław Żeleński w Pradze, „Edukacja Muzyczna. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” 2015 t. IX, s. 63–77.

Wystawy

  • Oto jest nasz mistrz Ignacy, olbrzym tonów, siły, pracy…, scenariusz: Magdalena Dziadek, Michał Jaczyński, Justyna Kica (wystawa prezentowana w Ośrodku Dokumentacji Muzyki Polskiej XIX i XX w. im. I.J. Paderewskiego), Kraków 2022.
  • Paderewski – geniusz i charyzma, scenariusz: Michał Jaczyński, Anna Salamon, Justyna Szombara (wystawa prezentowana w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej), Kąśna Dolna 2020.